هویت و دموکراسی

مقالات و موضوعات خودم

هویت و دموکراسی

مقالات و موضوعات خودم

مغان زرتشتی چه کسانی بودند!؟


زمانی که دین یزدان پرستی ظهور نمود، همانند سایر ادیان که تعدادی افراد پیشاهنگ این ادیان و باورها می شوند در راستای انتشار و معرفی این ادیان و گسترش و توسعه دادن آن،  در مکاتب دینی مشغول به تحصیل می شوند.   

همین طور نیز برای معرفی مسائل دینی باید کسانی وجود داشته باشند و برای این اشخاص اسمایی را مانند: کاهن، کشیش، آخوند، شیخ، ملا، عالم دینی و غیره را انتخاب می کنند. این اشخاص دارا جامعه دارای منزلیت خاص هستند و تنها کارشان اظهار نمودن امورات دینی است و تاکنون نیز وجود دارند و بدین امر کماکان مبادرت می نمایند و از قدیم و ندیم جایگاه خاصی درجامعه را دارند و مردم نیز به آنها احترام می گذارند و حرفهایشان را قبول می کنند. حال می خواهیم به موضوعی در مورد روحانیون دین زرتشت که(مغ) نام داشته اند بپردازیم. همان طور که در فرهنگ فارسی معین آمده است: به کسی می گویند مغ که از ایل و طایفه ی مغان باشد، همچنین در این فرهنگ ذکر شده است که، کلمه ی مغان نام یکی از طوایف ماد بوده که به سطح عالی از روحانیت یا اجتهاد در دین زرتشت رسیده اند و این دین منحصر به آنان می باشد. از سوی دیگر می گویند هنگامی دین زرتشت در غرب و جنوب ایرن ظهور می کند، مغان به رهبران این دین تازه مبدل می گردند. در کتاب اوستا اسم این مجموعه بنام قدیمی آنان یعنی(آترون) آمده و به چشم می خورد. ولی در عصر اشکانیان و ساسانیان آنها را مغ می نامیدند.

آری، با این نگاهی که به تاریخ و اوراق تاریخی مبذول داشتیم، می توانیم به این حقیقت پی ببریم که برخلاف آنچه که گفته می شود دین زرتشت در شرق ایران باستان ظهور نموده است، صحت ندارد.  بخش اعظمی از فرهنگ و آداب و رسوم آریاییان از مادها(اجداد کوردان امروز) سرچشمه می گیرد و اگر آریاییان پیغمبری به نام زرتشت داشته اند؛ اصالتاً از مادها بوده و بدون هیچ شکی و تردیدی در طایفه ی مغان پا به عرصه ی گیتی نهاده است. برای اینکه بتوانیم بهتراین موضوع را روشن کنیم و دلیلی منطقی برای اثبات آن آورده باشیم، مثالی را ذکر می کنیم: همانطور که همه ی ما براین واقفیم که حضرت محمد(ص) در طایفه قریش به دنیا آمد و یاران نزدیکش مانند امام علی(ع) و کسانی دیگر از اقوام و بستگان نزدیک او بودند و نقش هر یک از این یارانش در انتشار و گسترش دین اسلام به خوبی مبین   می باشد و بر کسی پوشیده نیست. به همین خاطر باید این حق را به زرتشت بدهیم، که در طایفه خود به دنیا آمده باشد و آن طایفه نیز تنها مغان است. حال بعد از اندیشیدن در اینباره می توان فهمید و برایمان روشن می شود مغان از طریق پیامبر طایفه خود نامی و جایگاهی بدست آورده اند و به روحانیون دین زردشت مبدل گشته اند و کم کم و به مروز زمان این واژه مقدس شده است. در خارج از سرزمین آنها نیز هر وقت اسم مغ می آید اولین چیزی که به فکر خطور می کند، روحانی دین زرتشت است. ممکن است در هیچ طایفه ای که پیامبران در آن بدنیا آمده اند این چنین نام گذاری نشده باشد و یا حتی اگر وجود داشته بسیار کم رنگ باشد. مغان که اکنون به  روحانیون و عالمان دین زرتشت معروفند و مهر خود را بر تاریخ آریاییان کوبیده اند، سند مهم و محکمی برای ما کوردان می باشند تا کسانی و اقوام دیگر بدانند که ما تاریخی بسیار کهن تر از آن داریم که آنان خواستار و خواهان آن نیستند  بدان اعتراف کنند یا در صدد زدودن و به فراموشی سپردن چنین تاریخی هستند.

از: شورش شاواز

 

  

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.